Dag 7 - favoritmat

Favoritmat... Något som faktiskt för en gång skull inte är så svårt för mig att bestämma! Det är utan tvekan KABSE. Kabse är en traditionell saudiarabisk rätt som går att göra på både kyckling och lamm. Jag har bara ätit den med kyckling och det är lätt det godaste jag har ätit!
Det är kyckling, ris och en massa olika kryddor. Låter simpelt och inte så speciellt, men kryddorna gör den såå god. Det är smaker som vi här i Sverige inte är vana vid att använda i mat. De kryddor som gör kabse är: saffran, kardemumma, kanel, vitpeppar, torkad lime, kryddnejlika och muskotnöt. En riktigt god kryddblandning! Sedan har man även lök, vitlök, tomat, fond, koriander, kummin mm. Förstår om ni tycker det låter lite konstigt, men det är sjukt gott! Klart värt att prova! Det är inte så komplicerat, men du måste ha tid. Det tar nämligen ca 3 timmar om man gör rätt.
Här har vi en bild på den första kabsen jag åt!
 
Puss & kram



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linneklundd.blogg.se

Kommer skriva om allt mellan himmel och jord. Mycket om mina tankar om människors lika värde. Välkommen att läsa!

RSS 2.0