Nu kommer lucia igen....

Hej på er!
 
Snart är det dags för lucia, i år igen!
Aneby har som tradition att alla ifrån 16 år och uppåt får vara med i Anebys Luciatåg. I år är det de som är födda 2000s år. Om man ska följa den tradition som nu är. När min mamma gick lucia för över 25 år sedan då var det blandade åldrar, det har blivit ändrat. Så länge jag kan minnas har det bara varit tjejer ifrån samma årskull som varit med i tåget. Men eftersom jag när det var "mitt år" inte fick ledigt ifrån skolan utan var tvungen att hjälpa till på Holavedens salonger missade jag det. Något som jag alltid sett fram emot. När mina lärare sa nej blev jag så ledsen. För det är en sak som man bara får en chans att vara med i tänkte jag. Sedan är det ju 97:ornas år och då kan inte jag vara med.... Jag har faktiskt varje år tänkt, varför fick jag inte ledigt? Jag ville ju verkligen vara med...
 
I höstas att jag, Mia Jönsson och de andra konfirmationsassistenterna i Aneby Kyrka på ett möte och efter mötet började vi prata om att Emmy skulle vara med i luciatåget i år då jag säger: Åh, jag hade också velat vara med i det... Mia säger då, men Linn det är väl inte försent? Vill du verkligen vara med? Då jag svarar, Ja, men det är ju 00:ornas år. Jag kan väl inte vara med i år? Det skulle ju se så konstigt ut att jag som är född 96 är med i 00:ornas tåg? Men det tyckte inte Mia och sa jag anmäler dig. Trodde dock att hon inte var så seriös och skrattade till och sa ja gör det. Efter några dagar fick jag ett SMS ifrån Peter, Mias man. "Nu har Mia anmält dig till luciatåget, lycka till!" Jag ska alltså vara med i luciatåget?! Det kanske inte är en så stor grej, men för mig som alltid har velat vara med i det och trott att det har varit försent och att jag inte kommer få göra det betyder det ganska mycket för mig. Att dessutom få göra det i hop med en av mina bästa vänner, Emmy, gör det hela ännu bättre!
 
Så missa inte luciadragningen på Anebys torg den 26/11 kl. 16:30 och luciakröningen den 12/12 kl. 18:00 i Aneby Svenska Kyrka.
 
Hoppas vi ses!
 
Här är vi, 2016 års luciakandidater.
 
Puss och kram!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linneklundd.blogg.se

Kommer skriva om allt mellan himmel och jord. Mycket om mina tankar om människors lika värde. Välkommen att läsa!

RSS 2.0