Dag 10 - beskriv dig själv

Idag ska jag beskriva mig själv, vilket jag kommer göra på ett sätt som de flesta inte skulle göra. Jag ska faktiskt berätta om den delen av mig som ligger längst in i mig och som är väldigt jobbig att leva med. Livet är inte perfekt och det vet alla. Men utåt sätt ska det alltid vara helt underbart. Man kan aldrig säga att idag har jag en jävla skitdag, utan man ska inte visa att man faktiskt kan må dåligt. Jag skriver inte om detta för att få uppmärksamhet eller att folk ska tycka synd om mig. Jag vill bara få folk att förstå att man behöver inte låtsas att allt alltid är perfekt utan det är okej att visa att man mår skit i bland. För alla gör det men ingen vågar visa det.

Jag skrev för ca en månad sedan ett inlägg som heter Hösten är här.... där jag nämner hjärnspökena i mitt huvud. Det är de jag ska skriva om idag. Ångest. Ångest är ett väldigt laddat ord, eller hur? Man får lite ont i magen av att höra ordet och man får upp tankar om hur en människa med ångest är.
Jag har ångest. Det är något jag kämpar med dagligen och gör i princip allt för att den ska påverka min vardag så lite som möjligt. Detta genom att göra saker som får mig att må bra, umgås med folk som ger och inte tar energi samt att jag äter faktiskt medicin.
Hösten 2015 diagnostiserades jag med paniksyndrom och generaliserat ångestsyndrom med depressiv episod. Att ha ångest är sjukt jobbigt i vissa lägen och ibland märks den verkligen inte av. De flesta dagar mår jag som alla andra och är glad och pigg som man vanligtvis är. Men ibland kommer dagarna då allt känns piss och man har ett tryck över bröstet. Det behöver iof inte vara en hel dag utan det kan bara vara en situation som blir jobbig och jag bryter ut i gråtattack. Men oftast känns det under hela dagen. Men det går framåt och mina attacker kommer allt mer sällan. Tack och lov för det!
På ett sätt är jag faktiskt tacksam att jag har ångest eftersom jag har fått bli starkare i mig själv och lära känna mig själv på ett helt annat sätt än tidigare, men jag skulle mer än gärna slippa att ha det. Jag gör allt för att undvika attacker och saker som jag vet triggar igång tankarna i huvudet som sedan blir till ångest. Men jag har lärt mig leva med det och jag är lycklig ändå, även att alla dagar inte är perfekta!

Om jag skulle beskriva mig själv på ett annat sätt, som inte berör ångesten så skulle jag nog säga att jag är en ganska vanlig tjugoåring. Jag är glad, men har mycket känslor inom mig. Älskar att sjunga och umgås med familj och vänner. För mig är allas lika värde enormt viktigt och det är något som jag står upp och kämpar för. Kan verka vara väldigt blyg i början men efter ett tag så bevisas motsatsen kan man säga.😉
Det är svårt att beskriva sig själv men det är iallafall en kort beskrivning på mig!

Puss & kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linneklundd.blogg.se

Kommer skriva om allt mellan himmel och jord. Mycket om mina tankar om människors lika värde. Välkommen att läsa!

RSS 2.0